Vai olas var būt ilgtspējīgas un lētas? Pētījums atklāj pretrunas patērētāju vēlmēs.

Olu pieejamības jautājums kļūst arvien aktuālāks gan pasaulē, gan Latvijā, raisot diskusijas par ražošanas izmaksām, dzīvnieku labturību un ilgtspējību. Klimata pārmaiņas un pieprasījums pēc videi draudzīgām praksēm rada spiedienu uz ražotājiem, savukārt patērētāji balansē starp vēlmi saglabāt zemas cenas un pieprasījumu pēc augstākas kvalitātes un ētikas standartiem. Latvijā šī pretruna ir īpaši izteikta, ko apstiprina “Lidl Latvija” veiktais pētījums par patērētāju paradumiem, izvēloties olas. Tā rezultāti liecina, ka iedzīvotājiem joprojām vissvarīgākais faktors ir cena, taču pozitīvi ir tas, ka labturības nozīme, izdarot izvēli, pieaug, un it īpaši jauniešu vidū.

21.01.2025 | Rīga

Vai olas var būt ilgtspējīgas un lētas?  Pētījums atklāj pretrunas patērētāju vēlmēs.

Pērkot olas, cena joprojām ir noteicošais faktors Latvijas iedzīvotājiem – liecina aptauja*. To kā galveno kritēriju norādījuši  63% respondentu.  Kā otro nozīmīgāko faktoru, izdarot izvēli, iedzīvotāji min labturības apstākļus. Savukārt olu izcelsmes jeb ražotājvalsts pašlaik ir svarīga tikai 10 procentiem aptaujāto.

Cena plauktā ir būtiskākais kritērijs, it īpaši vecuma grupā no 40 līdz 49 gadiem, kur cilvēki īpaši bieži pievērš uzmanību cenu salīdzināšanai, bet mazāk koncentrējas uz labturības vai izcelsmes jautājumiem. Taču “Lidl Latvija” pētījuma dati atklāj arī jaunas, nozīmīgas patērētāju izvēļu tendences. Proti, arvien vairāk cilvēku pievērš lielāku uzmanību dzīvnieku labturībai. Jo īpaši tie ir gados jaunākie patērētāji – vecuma grupā no 18 līdz 29 gadiem.  

“Šī tendence ir likumsakarīga. Lai arī olu cena joprojām ir noteicošais faktors lielākajai daļai mūsu sabiedrības, apziņa mainās, un prieks, ka jaunā paaudze ir apzinātāka un gatava ieguldīt produktos, kas atbilst augstākiem ētikas un ilgtspējības standartiem, pat ja būs jāmaksā nedaudz vairāk. Tādējādi patērētājiem kļūst svarīgi, lai viņu pirkumu izvēle būtu saskaņā ar viņu vērtībām un pārliecībām par dzīvnieku labturību un vides ilgtspējību,norāda Antra Birzule, “Lidl Latvija” Korporatīvās sociālās atbildības vadītāja.

Patērētāju gatavība maksāt par olām liecina, ka pretrunas starp vēlmi maksāt un vēlmi iegādāties ārpus sprostiem dētas jeb “brīvo vistu” olas ir šodienas realitāte.

88% respondentu būtu gatavi maksāt līdz 2 EUR par desmit M/L olām, un vairāk nekā puse no tiem izvēlētos cenu diapazonu no 1,50 līdz 2 EUR. Tas liecina, ka lielākā daļa patērētāju meklē pieejamus produktus. Tomēr cilvēki ar zemākiem ienākumiem biežāk norāda vēlmi maksāt mazāk nekā 1,50 EUR par 10 olām, kamēr tie, kuriem rūp dzīvnieku labturība, biežāk ir gatavi maksāt no 2 līdz 4 EUR, lai iegūtu olas no labturībā turētām vistām.

Arī ģeogrāfiski pastāv atšķirības – Latgalē vistu labturības jautājums tiek uzskatīts par svarīgāku nekā citos reģionos, kas liecina par atšķirīgiem uzskatiem un vērtībām dažādos Latvijas novados. Tomēr kopumā izcelsmes valsts ir mazāk svarīgs faktors visās demogrāfiskajās grupās – tikai 10% iedzīvotāju pievērš tam uzmanību.

“Lidl” pārstāve Antra Birzule norāda, ka pārmaiņas un virzība uz tikai brīvē dēto olu sortimentu veikalu plauktos ir neizbēgama. “Nākotnē uzņēmumiem būs jāspēj atrast līdzsvars starp cenas pieejamību, kvalitāti un ilgtspējību, lai apmierinātu gan cenas, gan ētikas prasības.”

“Lidl Latvija” ir apņēmies līdz 2025. finanšu gada beigām – sākot no 2026. gada 1. marta – savos veikalos piedāvāt tikai brīvi vai kūtī turētu vistu olas, kā arī “Lidl” privātā zīmola produktos kā sastāvdaļas izmantot tikai šādas olas**.

 

*Aptauja tika veikta ar mediju aģentūru “Mindshare” 2024.gada nogalē, tajā piedalījās 1015 abu dzimumu respondenti vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem no visas Latvijas.

**Ja tādas ir pieejamas nepieciešamajā apjomā.

 

Par "Lidl"

"Lidl" kā daļa no Nekarzulmā (Vācijā) bāzētās "Schwarz Group" ir viens no lielākajiem pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumiem Vācijā un Eiropā. Ar vairāk nekā 12 350 veikaliem un 220 loģistikas centriem "Lidl" pašlaik strādā 31 valstī, nodarbinot aptuveni 375 000 cilvēku.

“Lidl” saviem klientiem piedāvā kvalitatīvus produktus un preces par labāko cenu. Ikdienu veikalos, loģistikas centros un birojos raksturo vienkāršība un orientēšanās uz noteiktiem procesiem. Savā ikdienas darbībā “Lidl” uzņemas atbildību par cilvēkiem, sabiedrību un vidi. Mums ilgtspēja nozīmē arī to, ka katru dienu apliecinām ar darbiem savu solījumu par kvalitātes standartiem.  Efektivitāte, cieņa, uzticēšanās piezemēta attieksme un piederība ir mūsu uzņēmuma vērtības, kas nosaka to, kā mēs strādājam ikdienā un veido pamatu mūsu uzņēmējdarbības panākumiem.

“Lidl” 2023. finanšu gadā pārdošanas apjomi sasniedza 125,5 miljardus eiro. Savukārt "Schwarz Group" uzņēmumi 2023. finanšu gadā sasniedza 167,2 miljardu eiro pārdošanas apjomus.

SIA "Lidl Latvija" izveidots 2018. gada februārī un savu veikalu tīklu Latvijā atvēra 2021. gada 7. oktobrī. Šobrīd "Lidl Latvija" ir 34 veikali 14 Latvijas pilsētās. Vairāk: Lidl.lv un LinkedIn.

Mediju kontaktiem

Korporatīvās Komunikācijas departaments
pr@lidl.lv

Kategorijas


Padalies tālāk

Skatīt vairāk