Kafijas paradumi Latvijā: kā mainās gaume un kāpēc izmēģināt ko jaunu

Ik gadu Eiropā tiek patērēti aptuveni 30% no pasaules kafijas, galvenokārt tādēļ, ka mūsu reģionā kafija nav tikai dzēriens – tā ir daļa no ikdienas ritma, sociālās mijiedarbības un personīgajiem rituāliem. Taču, kā liecina “Lidl Latvija” veiktā aptauja, kafijas baudīšanas paradumi Latvijā ir daudzveidīgi un mainās līdz ar vecumu, dzīvesveidu un vērtībām.

18.09.2025 | Latvija

Kafijas krūze

Kafijas izvēles – starp gaumi un ieradumiem

Aptaujas dati atklāj, ka 35% Latvijas iedzīvotāju visbiežāk izvēlas melnu kafiju, bet 33% dod priekšroku kafijai ar pienu. Jaunākās paaudzes biežāk izvēlas maigākus dzērienus, piemēram, latte vai kapučīno, savukārt cilvēki pēc 50 gadu vecuma priekšroku dod stiprai, melnai kafijai bez cukura vai espresso. Šie dati atspoguļo ne tikai gaumes, bet arī to, kā kafijas lietošanas paradumi mainās dzīves laikā.

Tāpat vairāk nekā puse aptaujāto norāda, ka ikdienā izdzer vismaz 2-4 kafijas tasītes. Vīrieši mēdz kafiju baudīt biežāk, reizēm pat vairāk nekā piecas reizes dienā, kamēr jaunākie respondenti bieži aprobežojas ar vienu tasīti vai izvēlas citus dzērienus.

Vērtējot tendences Baltijas valstīs, var secināt, ka kafijas kultūra tajās ir atšķirīga. Lietuvā populārākā ir maltā kafija, Latvijā dominē šķīstošā, bet Igaunijā arvien vairāk izvēlas pupiņu kafiju. Šīs atšķirības atspoguļo ne tikai gaumi, bet arī dažādas pieejas kafijas baudīšanai un tās vietai ikdienā.

Ilgtspēja kā daļa no izvēles

Kafijas ražošanas process ir komplekss – no audzēšanas līdz grauzdēšanai un piegādei veikalu plauktos. Līdz ar pieaugošo interesi par ilgtspējīgu patēriņu, arvien vairāk patērētāju pievērš uzmanību tam, kā kafija tiek ražota un kādu ietekmi tā atstāj uz vidi un sabiedrību.

Piemēram, “Lidl” daļu kafijas ražo savā grauzdētavā “Bon Presso”, kas ik gadu saražo vairāk nekā 50 000 tonnu kafijas, sadarbojoties ar vietējiem un starptautiskiem piegādātājiem. Tas nozīmē, ka uzņēmums spēj pārraudzīt visu ražošanas ķēdi – no izejvielu iepirkuma līdz grauzdēšanas procesam un gala produkta nonākšanai veikalu plauktos. Šāda pieeja ļauj ne tikai nodrošināt konsekventu kvalitāti, bet arī elastīgi reaģēt uz patērētāju gaumes izmaiņām un ilgtspējas prasībām.

Turklāt arvien biežāk pieejamas arī kafijas ar “Rainforest Alliance” sertifikāciju, kas apliecina atbildīgu audzēšanu, dabas resursu saglabāšanu un sociālo apstākļu uzlabošanu audzētāju kopienās.

Privātie zīmoli – pieejamība un kvalitāte ikdienai

Privātie zīmoli pēdējos gados kļūst arvien populārāki, jo tie piedāvā līdzsvaru starp kvalitāti, cenu un ilgtspējīgu pieeju. Kafijas gadījumā tas nozīmē iespēju izvēlēties dzērienu, kas atbilst gan personīgajai gaumei, gan vērtībām – neatkarīgi no tā, vai priekšroka tiek dota šķīstošai, maltai vai pupiņu kafijai.

Kafijas pasaulē izvēle nereti balstās uz ieradumiem, taču barista un kafijas entuziasts Ronalds Balgalvis uzskata, ka ir vērts būt atvērtiem dažādiem piedāvājumiem, tostarp privāto zīmolu sortimentam.

“Esmu viens no tiem, kas iedrošina spert šo reizēm grūto soli: ierasto “kafiju ar pienu” nomainīt pret ko jaunu – piemēram, flat white vai macchiato. Kad uzzini kafijas stāstu – no kurienes tā nāk, kāda ir šķirne, kā tā grauzdēta un kas to darījis –, rodas īsta vēlme to izbaudīt tieši tagad. Arī pats ikdienā izvēlos privātā zīmola kafiju, un varu droši teikt – tā ir labākā izvēle, ko jebkad esmu izdarījis. Kāpēc? Tāpēc, ka šai kafijai ir nemainīga kvalitāte un izsekojams ceļš no plantācijas līdz krūzei. Tu zini, ko pasniedz, un vari būt drošs par rezultātu. Aicinu ikvienu iedrošināt sevi atklāt ko jaunu – jo liela daļa informācijas ir jau uz iepakojuma. Atliek tikai izvēlēties, pagatavot un baudīt,” saka barista Ronalds Balgalvis.

*Aptauju 2025. gada septembrī pēc “Lidl Latvija” pasūtījuma realizēja mediju aģentūra “Mindshare”, aptaujā piedalījās 1004 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

 

Par "Lidl"

"Lidl" kā daļa no Nekarzulmā (Vācijā) bāzētās "Schwarz Group" ir viens no lielākajiem pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumiem Vācijā un Eiropā. Ar vairāk nekā 12 350 veikaliem un 220 loģistikas centriem "Lidl" pašlaik strādā 31 valstī, nodarbinot aptuveni 375 000 cilvēku.

“Lidl” saviem klientiem piedāvā kvalitatīvus produktus un preces par labāko cenu. Ikdienu veikalos, loģistikas centros un birojos raksturo vienkāršība un orientēšanās uz noteiktiem procesiem. Savā ikdienas darbībā “Lidl” uzņemas atbildību par cilvēkiem, sabiedrību un vidi. Mums ilgtspēja nozīmē arī to, ka katru dienu apliecinām ar darbiem savu solījumu par kvalitātes standartiem.  Efektivitāte, cieņa, uzticēšanās piezemēta attieksme un piederība ir mūsu uzņēmuma vērtības, kas nosaka to, kā mēs strādājam ikdienā un veido pamatu mūsu uzņēmējdarbības panākumiem.

“Lidl” 2023. finanšu gadā pārdošanas apjomi sasniedza 125,5 miljardus eiro. Savukārt "Schwarz Group" uzņēmumi 2023. finanšu gadā sasniedza 167,2 miljardu eiro pārdošanas apjomus.

SIA "Lidl Latvija" izveidots 2018. gada februārī un savu veikalu tīklu Latvijā atvēra 2021. gada 7. oktobrī. Šobrīd "Lidl Latvija" ir 36 veikali 15 Latvijas pilsētās. Pēc 2023. gada Lursoft datiem “Lidl Latvija” ir 12. lielākais uzņēmums Latvijā; trešais lielākais mazumtirgotājs pēc apgrozījuma un lielākais nodokļu maksātājs mazumtirdzniecībā. 

Vairāk: Lidl.lv un LinkedIn.

Mediju kontaktiem

Korporatīvās Komunikācijas departaments
pr@lidl.lv

Kategorijas


Padalies tālāk

Skatīt vairāk