“Lidl” neizmantos uz bērniem orientētu mārketingu savu privāto zīmolu iepakojumos
90% Latvijas vecāku un vecvecāku kādreiz ir pakļāvušies bērnu prasībām nopirkt kāroto našķi vai rotaļlietu tikai tādēļ, ka uz iepakojuma attēlots kāds animācijas tēls vai supervaronis, un bērns uzstājīgi pieprasa tā iegādi – liecina pētījumu centra Norstat veiktā aptauja*.
01.06.2023 | Rīga
96% aptaujāto uzskata, ka uzņēmumiem ir daudz iespēju ētiskāk un atbildīgāk veidot uz bērniem vērsto mārketingu. Tādēļ “Lidl” ir apņēmies pārstāt izmantot bērniem pievilcīgus animētos tēlus savu privāto zīmolu produktu iepakojumos un reklāmā, iestājoties par atbildīgu mārketingu un apzinātu produktu izvēli. Šīs izmaiņas notiks pakāpeniski un kopumā skars vairāk nekā 14 dažādas “Lidl” produktu kategorijas, piemēram, saldumus, šokolādes konfektes un sāļās uzkodas; virkne produktu iegūs jaunu, neitrālāku fasējuma dizainu.
Komentējot tendences uz bērniem orientētā mārketingā, Latvijas universitātes Biznesa vadības un ekonomikas fakultātes profesore Dr. oec. Anda Batraga norāda, ka uz bērniem vērsts mārketings vienmēr ir bijusi sarežģīta un strauji mainīga tirgvedības joma. “Uzņēmumiem arvien vairāk jāsabalansē attiecības starp inovāciju un atbildību. Līdzsvara panākšana ir ļoti svarīga, lai nodrošinātu bērnu labklājību, aizsargātu viņu privātumu un veicinātu ētisku un ilgtspējīgu patēriņu. Koncentrējoties uz personalizāciju, ētiskiem apsvērumiem, vecāku iesaistīšanu un izglītošanu, uzņēmumi var pozitīvi ietekmēt bērnu pieredzi, veicinot viņu attīstību, vienlaikus ievērojot viņu tiesības un audzinot atbildīgu patērētāju paaudzi,” rezumē A. Batraga.
Aptaujā atbildot uz jautājumu “Vai esat pakļāvušies bērnu vēlmēm iegādāties kādu īpaši kārotu našķi vai rotaļļietu”, 28% Norstat aptaujas respondentu atzīst, ka tas notiek bieži, bet 62% ka dažreiz. Interesanti, ka vīriešu un sieviešu atbildes ir ļoti tuvas, kas liecina, ka mammas un tēti vienlīdz nespēj turēties pretī savu bērnu vēlmēm. Ar īpaši “mīkstām” sirdīm izceļas omes un opīši vecuma grupā no 50 līdz 59 gadiem, no kuriem tikai 2% nav pakļāvušies savu mazbērnu prasībām veikalā.
Gandrīz visi aptaujas dalībnieki saredz iespēju uzņēmumiem veidot ētiskāku un atbildīgāku uz bērniem vērsto mārketingu. 70% respondentu uzskata, ka bērniem īpaši vajadzētu reklamēt veselīgus produktus, piemēram, augļus un dārzeņus, pilngraudu produktus, veselīgus našķus. 61% aptaujāto domā, ka bērniem nevajadzētu reklamēt produktus, kuros ir daudz piesātināto taukskābju, cukura vai sāls. 53% aicina pie kasēm neizvietot saldumus bērnu acu augstumā, un 25% – neizmantot bērniem paredzētu produktu reklāmās animācijas, filmu vai spēļu varoņu tēlus.
“Mēs labi saprotam, ka pārtikas produktu izvēles veikalā ne vienmēr nosaka tikai cena, īpaši attiecībā uz bērniem, kurus vada emocionāli impulsi. Tādēļ kā daļa no lielās, un starptautiskās “Lidl” veikalu ģimenes, arī Latvijā uzskatām par savu pienākumu doties palīgā vecākiem, lai mūsu bērni izvēlētos un ēstu veselīgāku pārtiku, lai augtu stiprāki un gudrāki,” uzsver “Lidl Latvija” Korporatīvās sociālās atbildības vadītāja Antra Birzule.
Jautājums par uz bērniem vērstā mārketinga ētiskajiem aspektiem ir aktuāls ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē. Tādēļ “Lidl” savā starptautiskajā apzināta uztura veicināšanas programmā ir iekļāvis vairākas apņemšanās kas attiecas uz bērniem orientētu mārketingu. Tā, piemēram, “Lidl” pakāpeniski nomainīs savu privāto zīmolu produktu iepakojumu, to dizainā atsakoties no animētiem tēliem, nereklamēs neveselīgus produktus (daudz piesātināto taukskābju, cukura vai sāls) caur bērna ieguvuma prizmu.
*Norstat aptauja Latvijā veikta 2023. gada maijā, tajā piedalījās 300 respondenti, kuriem ikdienā līdzās ir bērni vecumā līdz 12 gadiem (bērni, mazbērni, brāļi/māsas, radinieki).
Par "Lidl"
"Lidl" kā daļa no Nekarzulmā (Vācijā) bāzētās "Schwarz Group" ir viens no lielākajiem pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumiem Vācijā un Eiropā. Ar vairāk nekā 12 350 veikaliem un 220 loģistikas centriem "Lidl" pašlaik strādā 31 valstī, nodarbinot aptuveni 375 000 cilvēku.
“Lidl” saviem klientiem piedāvā kvalitatīvus produktus un preces par labāko cenu. Ikdienu veikalos, loģistikas centros un birojos raksturo vienkāršība un orientēšanās uz noteiktiem procesiem. Savā ikdienas darbībā “Lidl” uzņemas atbildību par cilvēkiem, sabiedrību un vidi. Mums ilgtspēja nozīmē arī to, ka katru dienu apliecinām ar darbiem savu solījumu par kvalitātes standartiem. Efektivitāte, cieņa, uzticēšanās piezemēta attieksme un piederība ir mūsu uzņēmuma vērtības, kas nosaka to, kā mēs strādājam ikdienā un veido pamatu mūsu uzņēmējdarbības panākumiem.
“Lidl” 2023. finanšu gadā pārdošanas apjomi sasniedza 125,5 miljardus eiro. Savukārt "Schwarz Group" uzņēmumi 2023. finanšu gadā sasniedza 167,2 miljardu eiro pārdošanas apjomus.
SIA "Lidl Latvija" izveidots 2018. gada februārī un savu veikalu tīklu Latvijā atvēra 2021. gada 7. oktobrī. Šobrīd "Lidl Latvija" ir 30 veikali 13 Latvijas pilsētās. Vairāk: Lidl.lv un LinkedIn.
Mediju kontaktiem
pr@lidl.lv