Pētījums: gandrīz 40% Baltijas iedzīvotāju kļuvuši videi draudzīgāki, bet joprojām trūkst izpratnes par videi draudzīgiem iepirkuma maisiņiem

Gandrīz 40% aptaujāto Baltijas valstu iedzīvotāju atzīst, ka viņu ieradumi pēdējo gadu laikā ir kļuvuši videi draudzīgāki un viņi aizdomājas par savām ikdienas izvēlēm, tostarp, kādus iepirkuma maisiņus izmanto – tā liecina pētījumu aģentūras “Norstat” un “Lidl” Baltijā veiktā pētījuma dati.*

18.08.2022 | Rīga

maisiņi

Vairāk nekā 60% aptaujāto (Latvijā 63%) norāda, ka, dodoties uz veikalu, vienmēr izmanto līdzpaņemto iepirkumu maisiņu vai somu. Tomēr, iegādājoties maisiņus pie kases, 48% aptaujāto Latvijā nepievērš uzmanību maisiņa materiālam. Dominē uzskats, ka parastie plastmasas maisiņi ir lētāki un izturīgāki par iepirkumu maisiņiem, kas gatavoti no videi draudzīgiem materiāliem.

Pētījums atklāj, ka Baltijas valstīs kopumā iezīmējas pozitīva tendence cilvēku izvēlēs un uzvedībā – 38% aptaujāto respondentu Lietuvā, 36% Latvijā un 35% Igaunijā atzīst, ka viņu ieradumi pēdējo gadu laikā ir būtiski mainījušies un kļuvuši videi draudzīgāki.

47% Igaunijas, 44% Lietuvas un 42% Latvijas iedzīvotāju apgalvo, ka vienmēr ir centušies rīkoties videi draudzīgi. Diemžēl joprojām 18% Lietuvā, 19% Igaunijā un 22% Latvijā aptaujāto norāda, ka vides jautājumi viņiem ir vienaldzīgi. Kopumā visās Baltijas valstīs šīs tendences ir līdzīgas.

“Pētījuma rezultāti apliecina, ka mums visiem vēl būs daudz jāstrādā, lai samazinātu ikdienas plastmasas patēriņu, jo, padziļināti analizējot datus par iedzīvotāju ieradumiem Baltijā, varam secināt, ka 43% Latvijas iedzīvotāju uz veikalu dodas 3-4 reizes nedēļā, kur katru reizi iegādājas jaunu maisiņu. Tādējādi katrs iedzīvotājs, kas uz veikalu dodas bez savas iepirkuma somas vai maisiņa, gadā iegādājas vismaz 208 jaunus maisiņus! Mēs apzināmies savu lomu pircēju ieradumu veidošanā, tādēļ visi “Lidl” veikalos Latvijā piedāvātie plastmasas iepirkumu maisiņi ir ražoti no 80% pārstrādātā materiāla un ir videi draudzīgi, ko apliecina Vācijas “Blauer Engel“ sertifikāts, kas analizē materiāla un produkta draudzīgumu videi visā tā dzīves ciklā,” uzsver Antra Birzule, “Lidl Latvija” Korporatīvās sociālās atbildības vadītāja. 

Ko izvēlas – papīru, plastmasu vai somu?

  • Salīdzinot iepirkumu maisiņu izvēli Baltijas valstīs, Igaunijā populārākie ir papīra maisiņi (49%), savukārt Latvijā papīra maisiņiem priekšroku dod 34% iedzīvotāju, un Lietuvā tikai 32% iedzīvotāju. Savukārt 48% Latvijā un 44% Lietuvā priekšroku dod plastmasas maisiņiem. Taujāti par šo maisiņu tālāko izmantošanu, 65% aptaujāto Latvijā apgalvo, ka visbiežāk tos izmanto kā atkritumu maisiņus, bet 53% tos turpina izmantot citām vajadzībām. 
  • Ar savu maisiņu uz veikalu Latvijā dodas 63% aptaujāto. Šajā ziņā atbildīgākās ir sievietes vecumā no 60 līdz 74 gadiem, kā arī iedzīvotāji ar augstāko izglītību. Lietuvā ar savu maisiņu uz veikalu vienmēr dodas 64%, bet Igaunijā – 63% aptaujāto.

“Lai arī daudzi pircēji iegādātos iepirkumu maisiņus tālāk izmanto atkritumu tvertnēs, jāatzīst, ka tas nav ekonomiski. Vairākkārt izmantojamais maisiņš vai soma kalpo ilgstoši un ir ne tikai videi, bet arī maciņam draudzīgāka izvēle. Apsveicami, ka vairāk nekā 60% Baltijas valstu iedzīvotāju vienmēr izmanto savu līdzpaņemto iepirkumu maisiņu vai somu,” atzīmē Antra Birzule.

Galvenais, lai izturīgs!

Būtiskākais faktors iepirkuma maisiņa izvēlē Baltijas valstu iedzīvotājiem ir tā izturība, kam seko maisiņa ietilpība un cena, bet vismazāk nozīmīgs ir izskats. Jāatzīmē, ka iepirkumu maisiņa materiāla draudzīgums pret vidi svarīgākais ir tieši 18-29 gadus jaunu iedzīvotāju vidū (Latvijā 33%, Lietuvā 38%, un Igaunijā 37%), kas pat būtu gatavi maksāt vairāk par iepirkumu maisiņu, kas gatavots no videi draudzīgāka materiāla.

*Pētījums veikts 2022. gada jūnijā, aptaujājot (3011) iedzīvotājus vecumā līdz 74 gadiem Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.

Par "Lidl"

“Lidl”, kā daļa no Nekarzulmas pilsētā (Vācijā) bāzētās “Schwarz Group”, ir viens no lielākajiem pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumiem Vācijā un Eiropā. Ar vairāk nekā 12 200 veikaliem un 220 loģistikas centriem "Lidl" pašlaik strādā 31 valstī, kā arī ir pārstāvēts Āzijā, nodarbinot ap 376 000 cilvēku. 

SIA “Lidl Latvija” tika izveidots 2018. gada februārī un savu veikalu tīklu Latvijā atvēra 2021.gada 7. oktobrī. Šobrīd “Lidl Latvija” veikalu tīklā ir jau 30 veikali 13 Latvijas pilsētās.

Mediju kontaktiem

Korporatīvās Komunikācijas departaments
pr@lidl.lv

Kategorijas


Padalies tālāk

Skatīt vairāk